Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Sveriges Kommunikatörer presenterar Fråga medieexperterna

Sveriges kommunikatörer erbjuder sedan tidigare sina medlemmar möjligheten att få juristråd via Fråga Advokaten samt råd om kriskommunikation från Fråga krisexperten. Nu kompletteras medlemserbjudandet med erfarna medierådgivarna Anne Ekberg och Elin Boberg i Fråga medieexperterna.

Två kvinnor som står utomhus och kollar in i kameran.

Elin Boberg och Anne Ekberg på Boberg ∙ Millvina Kommunikation arbetar sedan 2019 med medierådgivning, budskaps- och medieträning, opinionsbildning och kriskommunikation med kunder från alla sektorer som börsnoterade företag, myndigheter, intresseorganisationer, kultur och media.

De har båda en bakgrund från politikens innersta kretsar både i regeringsställning och opposition, från höger och vänstersidan, och har stor förståelse för svensk politik och media. Anne var presschef för regeringen och pressekreterare till statsminister Stefan Löfven och Elin var presschef för Liberalerna och stabschef åt partiledare Jan Björklund. Tillsammans har de hanterat fler intervjuer, mediekriser och medieförfrågningar än vad de flesta gör under ett helt yrkesliv.

– Jag är så stolt och glad att kunna erbjuda våra medlemmar professionella råd från Anne och Elin. Medlemmarna mejlar in sin fråga till oss och de svarar på alla slags frågor kopplade till media inom 24 timmar. Det är verkligen ett kanonerbjudande, säger Hanna Öster, kommunikations- och marknadschef på Sveriges Kommunikatörer.

– Vi har backat statsministern, partiledare, chefer och ledare och andra offentliga personer i de tuffaste och mest utsatta situationer. Men också tränat inför de vardagliga framträdandena, säger Elin Boberg, på Boberg ∙ Millvina Kommunikation.

– Vi ser fram emot att se vilka utmaningar och frågeställningar Sveriges Kommunikatörers medlemmar har. Vi svarar på frågor om allt ifrån hur man ska navigera i det nya medielandskapet, hur man förbereder sig inför en intervju, vad man ska tänka på när man tar fram sitt budskap, hur man kan jobba med insälj och placering av nyheter, relationen kommunikatör/journalister och inte minst hur man hanterar en uppseglande granskning, säger Anne Ekberg, Boberg ∙ Millvina Kommunikation.

Med start den 6 februari kan medlemmarna skicka in sina frågor.