Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Roshanak Fatahian om juryarbetet för Stora Kommunikationspriset: ”Älskar när kreativitet är nyckeln”

Roshanak Fatahian sitter i Stora Kommunikationsprisets jury för andra året i rad. Hon dras till enkel kommunikation med kreativ höjd – som gärna når en större publik än väntat. Här ger hon sina bästa tips till dig som planerar att skicka in ett bidrag och berättar vad hon letar efter i ett tävlingsbidrag.

En kvinna med mörkt hår uppsatt i en knut som kollar in i kameran.

Roshanak Fatahian jobbar som Client Director och Diversity and Inclusion Director på NORD DDB. Internt arbetar hon med företagskulturen och rekrytering. Externt jobbar hon med att utbilda kunder och främja medvetenhet och ansvar kring kommunikation, särskilt genom att undvika stereotyper och fördomar. Hon är även en av grundarna av nätverket All of us som arbetar för mer mångfald och inkludering i näringslivet. För tre år sedan startade de ett mentorprogram som nu är det näst största nätverket i Sverige.

”Mycket gediget och bra arbete”

Förra året gjorde Roshanak sin debut som jurymedlem i Stora Kommunikationspriset. Att bli tillfrågad beskriver hon som en ära.

– Förutom att jag har jobbat med kommunikation i 15 år, så kan jag bidra till juryarbetet med min breda erfarenhet av hur man når ut till olika målgrupper genom att prata på ett annat sätt.

Roshanak menar att juryarbetet inte alltid var helt enkelt. Tillsammans tittade jurymedlemmarna på bidragen utifrån flera olika faktorer för att avgöra vilket som skulle vinna. Vissa kategorier var enkla, andra var svårare. 

– Det är mycket gediget och otroligt bra arbete som görs. Bland annat kan man titta på stora aktörer mot mindre, har du redan en plattform som du kan rida på eller har du skapat din egen och fått hävstång i arbetet.

Vikten av enkel men kreativ kommunikation 

Roshanak värdesätter enkel kommunikation som ändå får en stor räckvidd. Hon lyfter Apotek Hjärtats vinst i kategorin ”Bästa internkommunikation” förra året som ett exempel. Trots att satsningen skedde internt nådde deras kommunikation en större publik.

– Förra året vann Apotek Hjärtat för deras internkommunikation som fokuserade på klimakteriefrågor. Deras kommunikationen stärker de som jobbar i butikerna, något som sedan spiller över till allmänheten per automatik. Det är enkelt, det är nytänkande och det har en spillover-effekt. 

Hoppas på att bli golvad

Det är viktigt att branschen lyfter och hyllar det som görs bra, menar hon. Vi jobbar i en intensiv bransch, och just därför är det så betydelsefullt att vi tar en andningspaus, samlar året och inspirerar varandra genom att lyfta framgångsrika och kreativa kommunikationsinsatser. 

– Jag hoppas på att bli lite golvad, få en wow-känsla. Jag älskar kommunikation och känner stor stolthet för vad vi kan förändra och vilken makt vi sitter på. Jag är ute efter att se vad alla kommunikatörer där ute har åstadkommit och förändrat genom kommunikationen och gärna med en kreativ höjd, jag älskar när man använder kreativitet som nyckeln. 

5 tips till dig som ska skicka in ett bidrag: 

  1. Var noggrann
  2. Var tydlig
  3. Skriv inte för mycket, paketera det du har gjort på ett överskådligt sätt
  4. Skriv strukturerat om vad problemet har varit, vad ni fick för insikter samt vad lösningen och vad effekten var
  5. Siffror är alltid uppskattat!