Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Konsten att sätta rätt rubrik på pressmeddelandet

Hur skriver du en intresseväckande och engagerande rubrik till pressmeddelandet? Våra medieexperter Anne Ekberg och Elin Boberg ger sina bästa tips till dig som vill nå ut med din nyhet och fånga medias intresse.​​​​​​​

Två kvinnor som står utomhus och kollar in i kameran.

En av förra veckans frågor till oss medieexperter handlade om att välja rubrik till pressutskicket och det är ibland klurigt. Men väldigt viktigt.

En rubrik ska vara kort, slagkraftig, hänga ihop med texten och framför allt fånga journalistens nyfikenhet. 

Men det är inte alltid sant för ibland måste vi kommunicera något negativt och vill minimera uppmärksamheten. Och då bör man välja en mer neutral rubrik.

Till exempel som att företagets VD fått sparken. Olika rubriker signalerar olika saker. Kanske vill ni att det tydligt ska framgå att VD har fått gå eller så vill ni hellre signalera en positiv förändring. Se exemplen här:

VD på Boberg Millvina Kommunikation avgår med omedelbar verkan

Skapar intresse och man vill veta vad som hänt.

eller

Personalförändringar på Boberg Millvina Kommunikation

Ganska ointressant rubrik och kräver kanske specialintresse för Boberg Millvina Kommunikation för att klicka vidare.

Eller 

Elin Boberg ny VD på Boberg Millvina Kommunikation

Om ni vill och kan ta udden av den dåliga nyheten att gamla VD:n fått sparken genom att signalera något positivt. 

Fortsätt skicka in frågor om media och pressarbete till oss här!