Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Sveriges Kommunikatörers historia

Grunden för Sveriges Kommunikatörer lades för mer än 70 år sedan. Från att ha varit en förening med enbart pressfrågor på agendan är vi idag ett nätverk med över 5500 medlemmar och med ett intresseområde som spänner över allt från förändringsledning och strategisk internkommunikation till storytelling, videoproduktion och juridik i digitala kanaler. För att spegla utvecklingen heter vi sedan 2012 Sveriges Kommunikatörer. Men syftet är detsamma, att stärka kommunikationens roll i företag och samhälle genom att samla alla som brinner för kommunikation och lära sig av varandras erfarenheter.

En personer som skriver i ett block och har en dator framför sig
1950
  • Informationsyrket bestod då av tidningsredaktörer och pressombudsmän, varav några av dessa bestämde sig för att samlas i en förening som de kallade för Sveriges Pressombudsmän – något som många år senare skulle bli Sveriges Kommunikatörer.
1960
  • I takt med att opinionsrörelserna växte sig allt starkare under sextiotalet började man arbeta med att föra en dialog med mottagaren – och kommunikationsbranschen började att utvecklas på riktigt. Föreningen växer, byter ännu en gång namn och lanserar Guldklappan, som är en festival och prisutdelning för betydelsefull beställningsfilm.  
1980
  • 1985 hade föreningen 1000 medlemmar och kommunikatörers status och arbetsuppgifter växer.  
1990
  • Under 1990-talet fick informatörsyrket allt större betydelse, där kommunikation som ett sätt att leda på blev allt viktigare. År 1990 delar föregångaren till Sveriges Kommunikatörer för första gången ut Stora Informationspriset.   
2000
  • Föreningen firar 50-årsjubileum och utlyser år 2000 som informationens år, som bland annat firas genom fem seminarier och utgivning av fem specialskrivna böcker. Under det tidiga 2000-talet firar Guldklappan 40 år, och föreningen instiftar Rubinpriset som gavs till en person som gjort betydande insatser för informationsbranschen.  
Vinnarna på en scen

Stora Kommunikationspriset

Stora Kommunikationspriset delas ut i sex kategorier till personer och organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. 

 

2010
  • Stora Informationspriset utökas med fyra underkategorier och två år senare byter föreningen namn till Sveriges Kommunikatörer. Även det årliga priset som lyfter god och värdefull kommunikation byter namn till det som det än idag kallas – Stora Kommunikationspriset.  
I dag
  • I dag har vi över 5000 medlemmar och är aktiva i stora delar av landet. Vi erbjuder exklusivt material, tjänster och event till våra medlemmar, hyllar årligen de vassaste kommunikativa insatserna genom Stora Kommunikationspriset och arrangerar löpande utbildningar och kurser för alla som vill utvecklas inom kommunikationsbranschen.